افزایش قیمت طلا و سکه در بازار مشهد (۱۷ خرداد ۱۴۰۳) بزرگترین نیروگاه بادی شرق کشور افتتاح شد (۱۷ خرداد ۱۴۰۳) فایل‌های اجاره قیمت مناسب در نزدیکی حرم مطهر را در بلوار مصلی مشهد پیدا کنید (۱۷ خرداد ۱۴۰۳) قیمت طلا، سکه، دلار و ارز دیجیتال امروز (۱۷ خرداد ۱۴۰۳) عرضه ۱۰ هزار خودروی برقی در کشور تا آخر تیر ویدئو | ابطال سپرده‌های بانکی با نرخ سود غیرقانونی فرصت ایران‌خودرو به حواله‌داران پژو پارس + قیمت خودرو (۱۷ خرداد ۱۴۰۳) بازار سرد خودرو در ماه داغ معامله گران بازار مسکن در انتظار چه هستند؟ (۱۷ خرداد ۱۴۰۳) بازرسان جهاد کشاورزی مشهد ۱۱۰ میلیارد ریال پرونده تخلف تشکیل دادند مقایسه بازدهی بازار‌های دلار و بورس در دولت‌های مختلف + نمودار (۱۷ خرداد ۱۴۰۳) چرا دلار از کانال ۵۸ هزار تومان خارج نمی‌شود؟ (۱۷ خرداد ۱۴۰۳) حنای کم‌رنگ وعده‌وعید‌های انتخاباتی ویدئو | چگونه درخواست تقسیط مالیات بدهیم؟ سهم ۷ برابری واردات نسبت به صادرات در مناطق ویژه اقتصادی خراسان رضوی نحوه محاسبه قبض برق مشترکان پرمصرف | تعرفه‌های پلکانی مشمول چه کسانی می‌شود؟ مسکن کارگران در دستور کار جدی وزارت تعاون توضیحات رئیس سازمان اداری و استخدامی درباره مصوبه ساماندهی استخدام کارکنان دولت (۱۶ خرداد ۱۴۰۳) پیش‌بینی قیمت دلار فردا پجشنبه (۱۷ خرداد ۱۴۰۳) | روند رنج دلار در بازار رکودی ارز ادامه دارد؟ پیش‌بینی قیمت طلا و سکه فردا پنجشنبه (۱۷ خرداد ۱۴۰۳) | بازار سکه به کما رفت بانوان ایرانی چه ایده هایی در مجمع کارآفرینی بریکس مطرح کردند؟ اعلام ساعت کاری جدید بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی نرخ طلا و سکه در مشهد اعلام شد (۱۶ خرداد ۱۴۰۳) همه چیز درباره بازی تلگرامی همستر + آموزش دریافت سکه‌های بیشتر ادامه روند خروج پول حقیقی از بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۶ خرداد ۱۴۰۳) تنوع فایل‌های ارزان و گران مسکن در منطقه ابوطالب مشهد (۱۶ خرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

بازار روسیه بستری مناسب برای عرضه کالا‌های خراسانی است | استاندار مهر ماه به روسیه می‌رود

  • کد خبر: ۱۸۲۶۶۲
  • ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴
بازار روسیه بستری مناسب برای عرضه کالا‌های خراسانی است | استاندار مهر ماه به روسیه می‌رود
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: این باور ماست که خراسان رضوی می‌تواند نقش بسیار مهمی در توسعه تبادل تجاری ایران با روسیه داشته باشد، زیرا ما در این استان از ظرفیت واحد‌های فراوری و شرکت‌هایی استفاده می‌کنیم که می‌توانند محصولات خام کشاورزی و معدنی روسیه را به صورت دانش بنیان فراوری و بهینه سازی و به محصولاتی تبدیل کنند که ارزش افزوده فراوانی دارند.

به گزارش شهرآرانیوز بررسی آمار مربوط به حجم صادرات ایران به روسیه و واردات ما از این کشور سال هاست که روی عدد‌های میلیون دلاری می‌چرخد و شاید در ابتدا این طور به نظر برسد که مثلا رشد ۲۳ درصدی صادرات ایران به روسیه و دستیابی به حدنصاب ۵۹۷ میلیون دلاری نشانه خوب بودن اوضاع است، اما وقتی بدانیم که متوسط حجم واردات این کشور در سال از ۳۰۰ میلیارد دلار فراتر می‌رود، یک ضرب و تقسیم ساده نشان می‌دهد که تولیدکننده ایرانی اکنون سهمی کمتر از ۰.۲ درصد از واردات سالانه این کشور را تأمین می‌کند و این درحالی است که تحریم‌های اخیر روسیه پس از جنگ اوکراین، رقبای اروپایی و آمریکایی ما را هم از دور رقابت خارج کرده است.

به عبارت دیگر، هرچقدر اراده کنیم می‌توانیم این مبادله تجاری بردبرد را توسعه دهیم. اکنون باتوجه به عضویت ایران در بریکس، انتظار می‌رود زمینه‌های لازم برای افزایش مراودات تجاری بین دو کشور فراهم شود. دراین راستا، اتاق بازرگانی خراسان رضوی میزبان برگزاری همایشی بود تا با حضور نمایندگانی از ایران و روسیه، فرصت‌های تجاری دو کشور را بررسی کند.

تجارت دریایی در اولویت

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت خراسان رضوی در این نشست با بیان اینکه عمده کالا‌های صادراتی از خراسان رضوی به روسیه شامل پسته، فروکروم، اکسید‌های معدنی، قهوه، ظروف شیشه‎ای، لوازم آشپزخانه، کاشی و سرامیک است، گفت: اقلام وارداتی از روسیه به استان نیز عمدتا شامل پنبه، قطعات مختلف ماشین آلات صنعتی، حبوبات، ابریشم و دانه کتان است و با محوریت همین اقلام، سال گذشته ارزش کالا‌های صادرشده از استان از ۴ میلیون و ۳۸۲ هزار دلار فراتر رفت و ارزش اقلام وارداتی هم بیش از ۴.۵ میلیون دلار بود.

به گفته محمدعلی امیرفخریان، یکی از مزیت‌های اصلی مبادله تجاری میان خراسان رضوی و ایالت‌های مختلف روسیه همچون کراسنودار، تجارت از طریق دریای خزر است و این ظرفیت فوق العاده باعث می‌شود نیازی هم به هزینه‌های سرسام آور تجارت زمینی از طریق گذرگاه مرزی سرخس وجود نداشته باشد. امیرفخریان تأکید کرد: اولویت دو کشور ایران و روسیه در مراودات تجاری، تقویت مبادلات از دریای خزر از طریق بنادر نوشهر، امیرآباد و انزلی است که می‌تواند منافع سرشاری برای دو طرف داشته باشد. به طور خاص، خراسان رضوی این مزیت را دارد که محصولش را از بندر امیرآباد به بندر اکتائو قزاقستان برساند.

جنگ اوکراین، فرصت طلایی ایران

همایش بررسی فرصت‌های متقابل تجارت ایران و روسیه با محوریت استان خراسان رضوی و ایالت کراسنودار، مهمانانی هم از کشور روسیه داشت.

رستم ژیگانشین، نماینده بازرگانی فدراسیون روسیه در ایران که به صورت ویدئوکنفرانس با این نشست ارتباط داشت، سه ضرورت اصلی تقویت ارتباط تجاری ایران و روسیه را موقعیت راهبردی دو کشور، روابط سیاسی موجود و وقوع جنگ روسیه با اوکراین دانست و بیان کرد: اگر ایرانی‌ها به دنبال بازار ۱۴۴ میلیون نفری روسیه هستند، باید پیش از هر چیز تفاهم نامه‌های اقتصادی روسیه، وضعیت صادرات و واردات ما با همسایگان و جایگاه تاجران روس در بازار‌های جهانی را بررسی کنند.

حضور در این بازار در وضعیت کنونی برای ایرانی‌ها مزیت‌های بارزی دارد؛ از جمله مسئله تحریم‌های ناشی از جنگ اوکراین که بازار روسیه را به یک عرصه بی رقیب برای هم پیمانان ایرانی تبدیل کرده است. به گفته وی، پیش نویس تفاهم نامه تجارت آزاد ایران با اتحادیه اوراسیا از ضرورت‌هایی است که می‌تواند راه مبادلات تجاری دو کشور را تا حد زیادی ساده کند.

خراسان رضوی، کانون فراوری

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی هم در ادامه این نشست به تبیین نقش مهم تجارت با روسیه در آمار‌های صادرات ایران به ویژه استان اشاره کرد و گفت: صادرکنندگان باید با چشم باز به بازار‌های تازه پا بگذارند و تحقیق و بررسی زیادی در این حوزه داشته باشند. هرچه اطلاعات صادرکننده از جامعه هدف خود بیشتر باشد، امکان شکست وی به تناسب کاسته می‌شود.

کاظم شیردل افزود: این باور ماست که خراسان رضوی می‌تواند نقش بسیار مهمی در توسعه تبادل تجاری ایران با روسیه داشته باشد، زیرا ما در این استان از ظرفیت واحد‌های فراوری و شرکت‌هایی استفاده می‌کنیم که می‌توانند محصولات خام کشاورزی و معدنی روسیه را به صورت دانش بنیان فراوری و بهینه سازی و به محصولاتی تبدیل کنند که ارزش افزوده فراوانی دارند. دراین باره، روسیه خودش کشوری است که به چنین محصولاتی نیاز دارد و خراسان رضوی می‌تواند قطب فراوری مواد خام آن باشد.

استاندار در راه روسیه

یکی از بخش‌های محوری نشست اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی استان، اعلام رسمی خبر سفر استاندار خراسان رضوی به روسیه در ماه آینده بود. افسانه ضیایی، دبیر اجرایی نشست، با اعلام این مطلب گفت: درمهرماه امسال، استاندار خراسان رضوی در صدر هیئتی بلندپایه از مقامات اقتصادی استان و مدیران واحد‌های صنعتی به روسیه سفر خواهد کرد تا ظرفیت‌های خراسان رضوی به طرف روس معرفی شود و فرصت‌های سرمایه گذاری به ویژه در ایالت کراسنودار مطالعه و بررسی شود.

بررسی آخرین اطلاعات درباره بازار روسیه، نحوه مبادلات مالی، استانداردها، سیاست‌های روسیه در تجارت با ایران و همچنین ظرفیت صادرات کالا‌های مختلف دارویی، کشاورزی، دانش بنیان و خدمات فنی و مهندسی با حضور کاظم محمدی رایزن اقتصادی سفارت ایران در روسیه و روشن یکتا نایب رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه، از دیگر بخش‌های این نشست بود.

فرصت طلایی بازار روسیه برای کالا‌های خراسانی

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->